Perspective Trials in the Manipulation of Space. The Bramante’s Fake Choir of Santa Maria presso San Satiro in Milan
DOI:
https://doi.org/10.26375/disegno.4.2019.06Keywords:
Bramante, Fake Choir, Solid Perspective, Architectural Perspective, Illusory SpaceAbstract
The Milanese church Santa Maria presso San Satiro documents an experimental integration between perspective and architecture in which the accelerated perspective of the choir simulates a distance comparable to that in the transept. The effectiveness of perspective deception demonstrates the quality of local perspective science and justifies the perspective variables examination, comparing the previous hypotheses in light of a proper survey of choir inserted in the real architecture. The research is based on the interior space three-dimensional reconstruction of the virtual architecture designed by Bramante. Starting from a survey campaign, which integrated direct methodologies with laser scanning, it was identified the privileged point of view, reconstructed through the illusory space digital simulation of Bramante’s architecture. The mounting of 24 point clouds and the subsequent transformation in mesh surfaces allowed us to verify the construction accuracy and to individuate some unknown anomalies hidden by the ornamental apparatus which make difficult to set the point of view in a unambiguous location. The virtual reconstruction highlights a theoretical point of view, different from those already hypothesized and explains the design that identifies the solid perspective of San Satiro as the first model of modern theatrical scenography.
References
Alberti, L.B. (1518). De Pictura e De Elementa picturae. Ms. 1448, Biblioteca Statale di Lucca.
Baglioni, L., Salvatore, M. (2017). Principi proiettivi alla base della prospettiva solida nella scenografia di Guidobaldo del Monte. In A. Di Luggo et al. (a cura di). Territori e frontiere della rappresentazione. Atti del 39° Convegno Internazionale dei Docenti delle Discipline della Rappresentazione, XIV Congresso UID. Napoli 14-16 settembre 2017, pp. 267-276. Roma: Gangemi editore.
Bruschi, A. (1969). Bramante architetto. Roma-Bari: Laterza.
Buratti Mazzotta, A. (a cura di). (1992). Insula Ansperti: il complesso monumentale di S. Satiro. Milano: Banca Agricola Milanese.
Camerota, F. (2006). La prospettiva del Rinascimento: arte, architettura, scienza. Milano: Electa.
Dalai Emiliani, M. (a cura di). (1980). La prospettiva rinascimentale: codificazioni e trasgressioni. Atti del Convegno internazionale di Studi Rinascimentali. Milano 11-15 ottobre 1977. Firenze: Centro Di.
Del Monte, G. (1600). Perspectivae libri sex. Pesaro: Girolamo Concordia.
Grecchi, G. (2015). Il gioco illusorio dello spazio. Dalla prospettiva del finto coro di Santa Maria Presso San Satiro alle magie ottiche delle espressioni contemporanee. Tesi di laurea magistrale in Design degli Interni, relatore/tutor prof. Michela Rossi. Politecnico di Milano.
Lotz, W. (1955). Die ovalen Kirchenräume des Cinquecento. In Römisches Jahrbuch für Kunstgeschichte, vol. 7, pp. 7-99.
Marrucci, R. A. (a cura di). (1987). La prospettiva bramantesca di Santa Maria presso San Satiro: storia, restauri e intervento conservativo. Milano: Banca Agricola Milanese.
Nicco Fasola, G. (a cura di). (1984). Piero della Francesca. De Perspectiva Pingendi. Firenze: Le lettere.
Robbiani, E. (1980). La verifica costruttiva del ‘finto coro’ di S. Maria presso S. Satiro a Milano. In M. Dalai Emiliani (a cura di). La prospettiva rinascimentale: codificazioni e trasgressioni. Atti del Convegno internazionale di Studi Rinascimentali. Milano 11-15 ottobre 1977, pp. 215-231. Firenze: Centro Di.
Sabbatini, N. (1638). Pratica di fabbricar macchine e scene né teatri. Ravenna: Pietro de Paoli e Gio Battista Giovannelli.
Saccardi, U. (1989). Applicazioni della geometria descrittiva. Firenze: LEF.
Sinisgalli, R. (2001). Verso una storia organica della prospettiva. Roma: Edizioni Kappa.