Memory of the Ephemeral. Towards an Italian Baroque Theatre and Scene Digital Archive

Authors

  • Massimiliano Ciammaichella Dipartimento di Culture del Progetto, Università Iuav di Venezia

DOI:

https://doi.org/10.26375/disegno.10.2022.15

Keywords:

theatre, scenography, perspective, 3D modeling, Venice

Abstract

At the end of 16th century, Venice opened its first public pay theatres, but this seemed to presage a history of failure, judging by the Michiel and Tron families’ profits, because the success of a sequel interrupted for some 57 years began to barely see in 1637, with the reopening of the San Cassan Theatre, which moved away from the recited comedy genre and embraced melodrama set to music.
The spectacle culture imposed itself in the lagoon and by the end of the century the city was hosting about15 musical theatres, of which, unfortunately, no tangible traces remain.
The essay traces the trajectories for the construction of a digital archive, capable of connecting a heterogeneity of sources useful for the reconstruction of the theatres, the machines and the scenes that animated them, by means of 3D models that are configured as performative digital spaces of a memory from which to extrapolate the dynamics of its actualisation.
In this way, the material and immaterial traces of the architecture, sets and machines that characterised the origins and conditioned the subsequent development of public theatre become the paradigms of a new idea of the performing arts scene, understood as an image of the world.

References

Baptist, V., Noordegraaf, J., van Oort, T. (2021). Mapping European Performing Arts Databases: An Inventory of Online Historical Theatre Data Projects. In TMG Journal for Media History, 24, nn. 1-2, pp. 1-10.

Bianconi, L., Walker, T. (1975). Dalla Finta pazza alla Veremonda: Storie di febiarmonici. In Rivista Italiana di Musicologia,10, pp. 379-454.

Benjamin, W. (1999). Il dramma barocco tedesco. Torino: Einaudi.

Brugnoni, T. (1992). «Curiose mutanze, novità, stravaganze». Un esempio di scenografia veneziana del tardo Seicento nei bozzetti per le scene di “Germanico sul Reno”. In Rivista Italiana di Musicologia, 27, nn. 1-2, pp. 125-144.

Campbell, T. (2009). Introduction: The will-to-the-common in Italian Thought. In Diacritics, 39, n. 3, pp. 3-5.

Caruso Haviland, L. (2018). Memory, History, and Retrieval. In B. Bissell, L. Caruso Haviland (Eds.). The Sentient Archive. Bodies, Performance, and Memory, pp. 63-66. Middletown: Wesleyan University Press.

Ciammaichella, M. (2021). Scenografia e prospettiva nella Venezia del Cinquecento e Seicento. Premesse e sviluppi del teatro barocco. Napoli: La Scuola di Pitagora.

Corradi, G. C. (1676). Germanico sul Reno. Drama per Musica Da rappresentarsi nel Famosissimo Teatro Vendramino di S. Salvatore l’anno 1676. Inventato Dal Dottor Giannini. Consacrato Agl’illustriss. Signori Cesare Calimerio Et Alessandro Fratelli Cigola Cavalieri Bresciani. Venezia: Francesco Nicolini.

Corradi, G. C. (1675). La Divisione del Mondo. Drama per Musica. Nel Famoso Teatro Vendramino di S. Salvatore, di Giulio Cesare Corradi L’Anno M.D.C.LXXV. Seconda impressione. Consacrato All’Heroica Immortal Grandezza della Generosa Nobiltà Veneta. Venezia: Francesco Nicolini.

Fanini, B., Ferdani, D., Demetrescu, E., Berto, S., d’Annibale, E. (2021). ATON: An Open-Source Framework for Creating Immersive, Collaborative and Liquid Web-Apps for Cultural Heritage. In Applied Sciences, 11, n. 22, pp. 1-38.

Lambranzi?, G. B. (1675). Disegni dell’Opere rappresentate nel Teatro di S. Salvatore di Venetia l’anno 1675. La prima col titolo d’Adone e il secondo di Germanico sul Reno. Colle scene medesime et operationi delle Machine ch’a dette Opere si fraposero di fogli quarantatre. Paris: Bibliothèque de l’Opéra, Rés. 853.

Fattorini, T. (1675). Eteocle e Polinice. Drama per Musica da Rappresentarsi nel Teatro a S. Salvatore, L’Anno M.DC.LXXV. Consacrato alle Nobilissime Dame di Venetia. Venezia: Francesco Nicolini.

Foucault, M. (1999). L’archeologia del sapere. Una metodologia per la storia della cultura. Milano: Rizzoli.

Galvani, L. N. (1969). I teatri musicali di Venezia nel secolo XVII (1637-1700). Memorie storiche e bibliografiche raccolte e ordinate da Livio Niso Galvani. Bologna: Forni.

Giannini, G. M. (1676). Adone in Cipro. Drama per Musica Da rappresentarsi nel Famosissimo Teatro Vendramino di S. Salvatore l’anno 1676. Inventato Dal Dottor Giannini. Consacrato Agl'illustriss. Signori Cesare Calimerio Et Alessandro Fratelli Cigola Cavalieri Bresciani. Venezia: Francesco Nicolini.

Kihm, C. (2015). Problèmes et potentialités de l’archive. In I. Barbéris (édité par). L’archive dans les arts vivants. Performance, danse, théâtre, pp. 89-96. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.

Mancini, F., Muraro, M. T., Povoledo, E. (1995). I Teatri del Veneto. Venezia. Teatri effimeri e nobili imprenditori. Tomo I. Venezia: Corbo e Fiore.

Melucci, A., Fabbrini, A. (1994). Creatività. Miti, discorsi, processi. Milano: Feltrinelli.

Nolfi, V. (1642). Il Bellerofonte. Drama musicale del signor Vincenzo Nolfi. Da rappresentarsi nel Teatro Nouissimo di Venetia l’anno 1642. Venezia: Gio: Battista Surian.

Sansovino, F. (1581). Venetia città nobilissima et singolare, Descritta in XIIII. Libri da M. Francesco Sansovino. Nella quale si contengono tutte Le Guerre passate, con l’Attioni Illustri di molti Senatori. Le vite de i Principi, & gli Scrittori Veneti del tempo loro. Le Chiese, Fabriche, Edifici, & Palazzi publichi, & privati. Le Leggi, gli Ordini, & gli Usi antichi & moderni, con altre cose appresso Notabili, & degne di Memoria. Venezia: Iacomo Sansovino 1581.

Strozzi, G. (1641). La finta pazza. Drama di Giulio Strozzi. Venezia: Gio: Battista Surian.

Valacchi, F. (2018). Archivio: concetti e parole. Milano: Editrice Bibliografica.

Zorzi, L., Muraro, M. T., Prato, G., Zorzi, E. (1971). I teatri pubblici di Venezia. (Secoli XVII-XVIII). Venezia: Zinchi.

Published

2022-06-30

How to Cite

[1]
M. Ciammaichella, “Memory of the Ephemeral. Towards an Italian Baroque Theatre and Scene Digital Archive”, diségno, no. 10, pp. 147–160, Jun. 2022.

Issue

Section

Digital Reconfigurations