Virtual Immersive Models for Viewing Social Science Fiction in European Cinema

Authors

  • Federico O. Oppedisano Scuola di Ateneo Architettura e Design “E. Vittoria”, Università di Camerino, federico.oppedisano@unicam.it
  • Daniele Rossi Scuola di Ateneo Architettura e Design “E. Vittoria”, Università di Camerino, , daniele.rossi@unicam.it

DOI:

https://doi.org/10.26375/disegno.2.2018.12

Keywords:

Interactive Walkthrough, 3D model, Sci-Fi movies

Abstract

The paper illustrates the scientific assumptions and the results of a didactic activity aimed to explore the potential of interactive
and immersive dynamic perspectives by experimenting with new virtual reality applications for the enhancement of cultural
heritage. In particular the study focuses on the enhancement of some European sociological science fiction movies. In this sense,
immersive virtual reality, experimentally, has been used to realize and explore models capable of representing the quality of the
space and emotional conditions present in the selected movies.

References

Aldani, L. (1962). La fantascienza: che cos’è, come è sorta, dove tende. Piacenza:

La Tribuna.

Asimov, I. (1984). Guida alla fantascienza. Serie Urania Blu. Milano: Mondadori.

Barthes, R. (1994). Sul Cinema. Genova: Il Melangolo.

Bordwell, D., Thompson, K. (1998). Storia del cinema e dei film dal Dopoguerra

a oggi. Milano: Il Castoro.

Eugeni, R. (2015). La condizione postmediale. Milano: La Scuola.

Gibson, W. (1984). Neuromancer, New York: Ace books.

Migliari, R. (a cura di) (2009). Prospettiva dinamica interattiva. La tecnologia

dei videogiochi per l’esplorazione dei modelli 3D di architettura. Roma: Kappa.

Suvin, D. (1985). Le metamorfosi della fantascienza. Poetica e storia di un

genere letterario. Bologna: Il Mulino.

Tarkovskij, A. (1988). Scolpire il tempo. Milano: Ubulibri.

Zanini, P. (1997). Significati del Confine. I limiti naturali, storici, mentali. Milano:

Mondadori.

Published

2018-06-30

How to Cite

[1]
F. O. Oppedisano and D. Rossi, “Virtual Immersive Models for Viewing Social Science Fiction in European Cinema”, diségno, vol. 1, no. 2, pp. pp. 95–104, Jun. 2018.

Issue

Section

Territories and Frontiers of Teaching

Most read articles by the same author(s)