Connecting. Notes and Exercises for a Theory of the Practice of Disegno of the Visual Form

Authors

  • Francesco Cervellini School of Architecture and Design “Eduardo Vittoria”, University of Camerino

DOI:

https://doi.org/10.26375/disegno.8.2021.9

Abstract

First, I would like to express my contentment that the theme chosen for the conference consists of a verb related to the action of Disegno. For me, Disegno, in any of its forms, is an action, a practice consubstantial with a thought whose end, as an instrument of its expression, is (etymologically) always entirely involved. Indeed, I maintain that any authentic reflection on Disegno cannot overlook considerations specifically reserved for the modes of action; it therefore cannot but help to contribute to building a theory of its practice... (read more)

References

Cervellini, F. (2012). Il disegno officina della forma. Roma: Aracne editrice.

Cervellini, F. (2016). Il disegno come luogo del progetto. Note per una teoria della pratica del disegno di architettura. Ariccia: Aracne editrice.

Cervellini, F. (2020). La griglia/The grid. In XY Rassegna critica di studi sulla rappresentazione dell’architettura e sull’uso dell’immagine nella scienza e nell’arte, n. 8, pp. 8-23.

Devoto, G., Oli, G. (1995). Inventare. In Il dizionario della lingua italiana. Firenze: Le Monnier.

Garroni, E. (2005). Immagine linguaggio figura. Osservazioni e ipotesi. Roma-Bari: GLF editori Laterza.

Hjelmslev, L. (1998). Principi di grammatica generale. R. Galassi, M. Picciarelli (a cura di). Bari: Levante.

Kandinskij, V. V. (1982). Punto, linea, superficie. Contributo all’analisi degli elementi pittorici. Milano: Adelphi.

Klee, P. (1959). Teoria della forma e della figurazione. Milano: Feltrinelli.

LeWitt, S. (1977). Five cubes placed on twenty-five squares with either corners or sides touching. Bari: Bonomo Gallery.

Menna, F. (1983). La linea analitica dell’arte moderna. Le figure e le icone. Torino: Einaudi.

Moneo, R. (1980). L’opera di John Hejduk ovvero la passione di insegnare. L’architettura alla Cooper Union. In Lotus international, n. 27, pp. 65-81.

Neri, G. (1996). Il segno, la linea, la superficie, la forma, il morfema spaziale. In R. Partenope (a cura di). Il disegno come idea. Materiali di un corso di disegno e rilievo della facoltà di Architettura “La Sapienza” di Roma, anni accademici 1990-1994. Roma: Gangemi editore, pp. 62-84.

Published

2021-07-06

How to Cite

[1]
F. Cervellini, “Connecting. Notes and Exercises for a Theory of the Practice of Disegno of the Visual Form”, diségno, no. 8, pp. 73–86, Jul. 2021.