Massimo Scolari’s Laconic Landscapes and Oblique Architecture
DOI:
https://doi.org/10.26375/disegno.5.2019.04Abstract
“Landscapes uncontaminated by the usual aesthetic prejudices of human sight” [Moneo 1987, p. 4]: this is how José Rafael Moneo comments the works in the catalogue of the exhibition Hypnos, held in November 1986 at Harvard University and dedicated to the work of Massimo Scolari. The exhibition also included the painting Gateway for a city on the sea (Porta per città di mare), realized a few years earlier –in 1979, exactly forty years ago– and described by Scolari in the same volume in the transformation from painted landscape to physical architecture, on the occasion of the 1st Venice Architecture Biennale [Scolari 1987, pp. 54-57]. (read more)References
Benjamin, W. (1966). L’opera d’arte nell’epoca della sua riproducibilità tecnica. Torino: Einaudi.
Benjamin, W. (2007). Infanzia berlinese intorno al millenovecento. Brani scelti. In Id. Immagini di città, pp. 103-123. Torino: Einaudi.
Cellini, F. et al. (a cura di). (1980). La presenza del passato. Prima mostra internazionale di architettura. Venezia: Edizioni La Biennale di Venezia.
Gandelsonas, M. (1976). Massimo Scolari. Paesaggi teorici. In Lotus international, n. 11, pp. 57-63.
Marzari, G. (a cura di). (2007). Massimo Scolari. Milano: Skira.
Moneo, J.R. (1987). Prefazione. In M. Scolari. Hypnos, pp. 2-7. Cambridge, Mass.: Harvard University.
Plinio Secondo, G. (1988). Storia naturale. V. Mineralogia e storia dell’arte. Libri 33-37. Torino: Einaudi.
Scolari, M. (1984). Elementi per una storia dell’axonometria. In Casabella, n. 500, pp. 42-49.
Scolari, M. (1986). La stanza del collezionista. In G. Teyssot (a cura di). Il progetto domestico. La casa dell’uomo: archetipi e prototipi, pp. 20-21. Milano: Electa. Catalogo della XVII Triennale di Milano. Vol. Progetti.
Scolari, M. (1987). Hypnos. Cambridge, Mass.: Harvard University.
Scolari, M. (1991). L’ingresso alle Corderie dell’Arsenale. In AAVV. Quinta Mostra Internazionale di Architettura, pp. 40-45. Milano: Electa - La Biennale di Venezia.
Scolari, M. (2004), Turris Babel. Installazione per la 9. Mostra Internazionale di Architettura. In N. Baltzer, K.W. Forster (a cura di). Metamorph. 9. Mostra Internazionale di Architettura. Traiettorie, pp. 30-31. Venezia: Marsilio.
Scolari, M. (2005). Il disegno obliquo. Una storia dell’antiprospettiva. Venezia: Marsilio.
Sdegno, A. (2018). L’opera d’arte nell’epoca della sua riproducibilità tecnica di Walter Benjamin. In diségno, n. 2, pp. 161-168. DOI: https://doi.org/10.26375/disegno.2.2018.17
Szacka, L.-C. (2016). Exhibiting the Postmodern. The 1980 Venice Architecture Biennale. Venezia: Marsilio.
Tafuri, M. (1980). The Watercolors of Massimo Scolari. In M. Scolari. Architecture between Memory and Hope, pp. 2-15. New York: The Institute for Architecture and Urban Studies -MIT Press. [Traduzione italiana in: Marzari 2007, pp. 265-283].