‘Aeroimages’ and Urban Visions of Rome between the Wars

Authors

  • Fabio Colonnese Department of History, Representation and Restoration of Architecture, Sapienza Università di Roma
  • Antonio Schiavo Department of History, Representation and Restoration of Architecture, Sapienza Università di Roma

DOI:

https://doi.org/10.26375/disegno.12.2023.16

Keywords:

Futurism, aeropittura, bird’s-eye view, photography, urban design

Abstract

At the beginning of the last century, the experience of flying by airplane favoured the development of a new sensitivity towards the city and the territory. It transcends the static visions of the hot-air balloon and introduces a dynamic and, in some ways, anti-perspective sense, even in the urban representation. This article focuses on the twenty years of fascism and the case of Rome, which the historical events made the main development centre for the new-born aeronautics; investigates the relationship between the work of futurist artists, who created new figurative methods in aeropittura (aeropainting), and that of architects, increasingly committed to providing bird’s-eye views of large urban projects; identifies in some architects and drawings the signs of a new way of representing the city and of interpreting architecture from above, in connection with the surrounding territory, which testify to the airplane experience both directly and mediated by photography and cinema; finally, it witnesses the resistance of conventional architectural graphic models and the architects’ general inability to grasp the suggestions offered by the artists.

References

Asendorf, C. (1990). Fluctuation of forms. The airplane and spatial experience. In Daidalos, 37, pp. 24-39.

Benjamin. W. (2001). Opere complete. Scritti 1923-1927. 2 voll. R. Tiedemann, H. Schweppernhauser (a cura di). Torino: Einaudi.

Boco, F. (a cura di). (1996). Guglielmo Calderini: la costruzione di un’architettura nel progetto di una capitale. Atti del convegno. Roma, Palazzo delle Esposizioni, 23 settembre 1996. Perugia: Accademia di Belle Arti Guerra.

Boffito, G. (1921). Il volo in Italia: storia documentata e aneddotica dell’aeronautica e dell’aviazione in Italia. Torino: Berbera.

Brasini, L. (1979). L’opera architettonica e urbanistica di Armando Brasini: dall’Urbe Massima al ponte sullo Stretto di Messina. Corigliano Calabro: Arti grafiche joniche.

Castrianni, L., Cella, E. (2009a). Giacomo Boni e il Foro Romano: la prima applicazione della fotografia aerea archeologica in Italia. In AAerea, 4, pp. 21-28.

Castrianni, L., Cella, E. (2009b). Roma vista dall’alto: gli affreschi di Villa Mellini e i primordi della fotografia aerea archeologica in Italia. In Strenna dei Romanisti, pp. 118-132.

Cennamo, M. (a cura di). (1973). Materiali per l’analisi dell’architettura moderna. Napoli: Fausto Fiorentino.

Colonnese, F. (2018). L’immagine del Campidoglio e le pratiche di manipolazione visiva tra XVI e XVIII secolo. In Eikonocity, 3, 1, pp. 31-51.

Corsani, G. (2010). La Veduta panoramica di Firenze di Luigi Zumkeller. In Storia dell’Urbanistica, anno XXVIII, S. III, 2.II, pp. 183-189.

Crali, T. (1994). Una vita per il futurismo. In C. Rebeschini (a cura di). Crali futurista. Crali aeropittore, pp. 143-267. Milano: Electa.

D’Abate, S. (2018). Storia e progetto. Ludovico Quaroni studente della Regia Scuola Superiore di Architettura di Roma (1928-1934). In Ricerche di storia dell’arte, 126, pp. 89-96.

Fagiolo, M. (2012). Piante di Roma antica e moderna: l’ideologia e i metodi di rappresentazione. In M. Bevilacqua, M. Marcello (a cura di). Piante di Roma dal Rinascimento ai catasti. Roma: Artemide. 22-61.

Faludi, E. (1928). Il problema degli aeroporti civili. In Atti del IV congresso internazionale di navigazione aerea. Roma: Tipografia del Senato.

Fillia [Luigi Colombo] (a cura di). (1931). La nuova architettura. Torino: Unione Tipografica Editrice Torinese.

Fiorino, D. R. et al. (2017). Metodologie e strumenti per la conservazione e il riuso del patrimonio militare: la base aerea di Cagliari-Elmas. In G. Damiani, D. R. fiorino (a cura di). Military Landscapes. A future for Military Heritage, pp. 504-520. Milano: Skira.

Giunta, M., Colonnese, F. (in corso di stampa). The Duce Colossus and the cult of the body between figuration and abstraction. In A. Vyazemtseva, J. B. Minnaert (Eds.). Boris Iofan (1891-1976). The Paths of Architecture of the 1920s-1940s. For 130 years of the architect. Moscow: Kuchkovo Pole.

Gobbi, G. (1982). La rappresentazione prospettica. In Parametro, No. 103, p. 13.

Godoli, E., Giacomelli, M. (1995). Virgilio Marchi. Scritti di architettura. Vol. I: Architettura futurista. I vertici azzurri di Roma (Il futuro di Roma). Firenze: Octavo.

Gregotti, V., Marzari, G. (1997). Luigi Figini e Gino Pollini. Opera completa. Milano: Electa.

L’urbe di Mussolini (1939). Numero speciale di Architettura.

Lejeune J. F. (2008). Futurismo e città di fondazione: da Littoria a Guidonia, città aerofuturista. In Angiolo Mazzoni e l’architettura futurista. Supplemento a CE.S.A.R., sett-dic 2008, anno II, 5/6, pp. 59-74.

Lodi, A. (1981). Il volo a Roma dalle origini ai primi anni del Novecento. Roma: Stato Maggiore dell'Aeronautica.

Mangione, F. (2008). L’architettura futurista e il manifesto dell’architettura aerea di Angiolo Mazzoni. In Angiolo Mazzoni e l’architettura futurista. Supplemento a CE.S.A.R., sett-dic 2008, anno II, 5/6, pp. 6-22.

Martínez Mindeguía, F. (2016). Il disegno di Jacques Lemercier del modello di San Giovanni dei Fiorentini. In Disegnare Idee Immagini, 53, pp.12-22.

Mostra Futurista di Aeropittura e di Scenografia (1932). Catalogo della mostra, ott-nov.-1931. Milano: Bestetti e Tuminelli.

Mulazzani, M. (2005). Francesco Mansutti e Gino Miozzo. Architetture per la gioventù. Milano: Skira.

Neri, M. L., Muirhead, T. (2006). Enrico del Debbio. Milano: Idea Books.

Orefice, G. (2010). Le vedute di Firenze dal “pallone” di Alfred Guesdon. In Storia dell’Urbanistica, Anno XXVIII, S. III, 2.II, pp. 169-183.

Scudiero, M., Cirulli, M., Alegi, G. (2003). Oggi si vola! Manifesti, pitture e sculture aeronoautiche del Novecento italiano. Mori: Edizioni del XX secolo.

Tafuri, M. (1994). Architettura: per una storia storica. In La Rivista dei libri, 4, p. 10.

Vidotto, V. (2015). Esposizione Universale di Roma. Una città nuova dal fascismo agli anni ’60. Roma: De Luca.

Wataghin Cantino, G. (1969). Veduta dall’alto e scena a volo d’uccello. Schemi compositivi dall’ellenismo alla tarda antichità. In Rivista dell’lstituto Nazionale di Archeologia e Storia dell’Arte, 16, pp. 30-107.

Zelinsky, K. (1999). Letatlin. Un commento e un’intervista. In Spazio & Società, 85, p.18.

Published

2023-06-30

How to Cite

[1]
F. Colonnese and A. Schiavo, “‘Aeroimages’ and Urban Visions of Rome between the Wars”, diségno, no. 12, pp. 147–158, Jun. 2023.

Issue

Section

Visual thoughts from above