The Multiple ‘Means’ of Drawing for Design. Tests in Repurposing Industrial Products
DOI:
https://doi.org/10.26375/disegno.11.2022.16Keywords:
product design, drawing, transformation, cognitive models, interpretational/descriptive methodsAbstract
Drawing plays a specific role in forming a code of thought, which is built through progressive layering and unfolds above all in writing, whatever the instrument used. In this sense, its multiple prerogatives articulate that indispensable yet necessary language, not only to communicate a design project but also to implement that fundamental procedure of controlling the design process. From an operational point of view, this translates into the practice of using different of drawing to tell about the project.
With this in mind, this article presents some experiences in research and teaching conducted in an experimental/laboratory form on the subject of repurposing certain existing industrial products by studying their ability to accept modifications on different levels. This creative process for a renewed concept/functionality of products was conducted through two closely related phases. The first is cognitive and aimed at activating processes of true appropriation/reconstruction of the design process through graphical operations to ‘recognize’ the object. The second is to study appropriate transformations aimed at re-presenting the modified product according to different planes of communication or different problematic levels of in-depth examination.
References
Belardi, P. (2004). Bruillons d’Architects una lezione sul disegno inventivo. Melfi: Libria.
Bertocci, S. (2021). Introduzione al disegno. In S. Bertocci (a cura di). Manuale di Rappresentazione per il Design, pp. 21-27. Firenze: didapress.
Bollini, L. (2021). Form is function. Ethics and aesthetics of digital technologies in inclusive interface design. In L. Di Lucchio, L. Imbesi, A. Giambattista, V. Malakuczi (a cura di). Design Culture(s). Cumulus Conference Proceedings Series 7, Vol. 2, pp. 843-851. Roma, 8-9 giugno 2021. Cumulus Association, Aalto University.
Casale, A., Inglese, C. (2013). La forma disegnata. In AA. VV. Lezioni di Design, pp. 134-143. Roma: Rdesignpress.
Cervellini, F. (2012). Il disegno. Officina della forma. Ariccia (Roma): Aracne.
Dal Falco, F. (2007). Sopravvissuti. L’evoluzione del più adatto. In Diid disegno industriale industrial design, No 24-25, pp. 80-87.
Di Lucchio, L. (2013). Il Design per l’Innovazione di Processo. In AA. VV. Lezioni di Design, pp. 314-323. Roma: Rdesignpress.
Gibson, J. J. (1979). The ecological approach to visual perception. Boston: Houghton Mifflin.
Imbesi, L. (2015). Design nell’economia della post-produzione. In AA. VV. lectures #3 Design, pianificazione, tecnologia dell’architettura, pp. 24-43. Roma: Rdesignpress.
Le Corbusier (1925). L’art décoratif d’aujourd’hui. Parigi: Crès.
Maldonado, T. (1998). Reale e virtuale. Milano: Feltrinelli.
Manzini, E. (1990). Artefatti. Verso una nuova ecologia dell’ambiente artificiale. Milano: Domus Accademy.
Mari, E. (1974). autoprogettazione? Mantova: Corraini.
Micelli, S. (2011). Futuro artigiano. L’innovazione nelle mani degli italiani. Venezia: Marsilio.
Munari, B. (1991a). Da cosa nasce cosa. Bari: Laterza.
Munari, B. (1991b). Design e comunicazione visiva, Bari: Laterza.
Norman, D. A. (1995). La caffettiera del masochista. Psicopatologia degli oggetti quotidiani. Firenze: Giunti.
Paris, T. (2013). Il disegno industriale: scenari. In AA. VV. Lezioni di Design, pp.10-27. Roma: Rdesignpress.
Pascolini, A. (2006). Immagini e comunicazione scientifica: dalla descrizione all’evocazione. In Pitrelli, N., Sturloni, G. (a cura di). Governare la scienza nella società del rischio. Atti del 4° Convegno nazionale sulla comunicazione della scienza, p. 137-145. Forlì, 1-3 dicembre 2005. Monza: Polimetrica, International scientific publisher.
Polillo, R. (1993). Il design dell’interazione. In G. Anceschi (a cura di). Il progetto delle interfacce. Oggetti colloquiali e protesi virtuali, pp. 45-50. Milano: Domus Academy.
Zingale, S. (2009). Gioco, dialogo, design. Una ricerca semiotica. Brescia: Atì Editore.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 diségno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.