The Multiple ‘Means’ of Drawing for Design. Tests in Repurposing Industrial Products

Authors

  • Alessandra Meschini Department of History, Representation and Restoration of Architecture, Sapienza University of Rome

DOI:

https://doi.org/10.26375/disegno.11.2022.16

Keywords:

product design, drawing, transformation, cognitive models, interpretational/descriptive methods

Abstract

Drawing plays a specific role in forming a code of thought, which is built through progressive layering and unfolds above all in writing, whatever the instrument used. In this sense, its multiple prerogatives articulate that indispensable yet necessary language, not only to communicate a design project but also to implement that fundamental procedure of controlling the design process. From an operational point of view, this translates into the practice of using different of drawing to tell about the project.
With this in mind, this article presents some experiences in research and teaching conducted in an  experimental/laboratory form on the subject of repurposing certain existing industrial products by studying their ability to accept modifications on different levels. This creative process for a renewed concept/functionality of products was conducted through two closely related phases. The first is cognitive and aimed at activating processes of true appropriation/reconstruction of the design process through graphical operations to ‘recognize’ the object. The second is to study appropriate transformations aimed at re-presenting the modified product according to different planes of communication or different problematic levels of in-depth examination.

References

Belardi, P. (2004). Bruillons d’Architects una lezione sul disegno inventivo. Melfi: Libria.

Bertocci, S. (2021). Introduzione al disegno. In S. Bertocci (a cura di). Manuale di Rappresentazione per il Design, pp. 21-27. Firenze: didapress.

Bollini, L. (2021). Form is function. Ethics and aesthetics of digital technologies in inclusive interface design. In L. Di Lucchio, L. Imbesi, A. Giambattista, V. Malakuczi (a cura di). Design Culture(s). Cumulus Conference Proceedings Series 7, Vol. 2, pp. 843-851. Roma, 8-9 giugno 2021. Cumulus Association, Aalto University.

Casale, A., Inglese, C. (2013). La forma disegnata. In AA. VV. Lezioni di Design, pp. 134-143. Roma: Rdesignpress.

Cervellini, F. (2012). Il disegno. Officina della forma. Ariccia (Roma): Aracne.

Dal Falco, F. (2007). Sopravvissuti. L’evoluzione del più adatto. In Diid disegno industriale industrial design, No 24-25, pp. 80-87.

Di Lucchio, L. (2013). Il Design per l’Innovazione di Processo. In AA. VV. Lezioni di Design, pp. 314-323. Roma: Rdesignpress.

Gibson, J. J. (1979). The ecological approach to visual perception. Boston: Houghton Mifflin.

Imbesi, L. (2015). Design nell’economia della post-produzione. In AA. VV. lectures #3 Design, pianificazione, tecnologia dell’architettura, pp. 24-43. Roma: Rdesignpress.

Le Corbusier (1925). L’art décoratif d’aujourd’hui. Parigi: Crès.

Maldonado, T. (1998). Reale e virtuale. Milano: Feltrinelli.

Manzini, E. (1990). Artefatti. Verso una nuova ecologia dell’ambiente artificiale. Milano: Domus Accademy.

Mari, E. (1974). autoprogettazione? Mantova: Corraini.

Micelli, S. (2011). Futuro artigiano. L’innovazione nelle mani degli italiani. Venezia: Marsilio.

Munari, B. (1991a). Da cosa nasce cosa. Bari: Laterza.

Munari, B. (1991b). Design e comunicazione visiva, Bari: Laterza.

Norman, D. A. (1995). La caffettiera del masochista. Psicopatologia degli oggetti quotidiani. Firenze: Giunti.

Paris, T. (2013). Il disegno industriale: scenari. In AA. VV. Lezioni di Design, pp.10-27. Roma: Rdesignpress.

Pascolini, A. (2006). Immagini e comunicazione scientifica: dalla descrizione all’evocazione. In Pitrelli, N., Sturloni, G. (a cura di). Governare la scienza nella società del rischio. Atti del 4° Convegno nazionale sulla comunicazione della scienza, p. 137-145. Forlì, 1-3 dicembre 2005. Monza: Polimetrica, International scientific publisher.

Polillo, R. (1993). Il design dell’interazione. In G. Anceschi (a cura di). Il progetto delle interfacce. Oggetti colloquiali e protesi virtuali, pp. 45-50. Milano: Domus Academy.

Zingale, S. (2009). Gioco, dialogo, design. Una ricerca semiotica. Brescia: Atì Editore.

Published

2022-12-31

How to Cite

[1]
A. Meschini, “The Multiple ‘Means’ of Drawing for Design. Tests in Repurposing Industrial Products”, diségno, no. 11, pp. 145–158, Dec. 2022.

Issue

Section

Theories and Methods