Rules, Measurements, Geometries, and Underlying Compositions: Graphical/Interpretational Hypotheses Regarding the Holy House of Loreto

Authors

  • Alessandra Meschini Scuola di Ateneo - Architettura e Design “Eduardo Vittoria”, Università di Camerino

DOI:

https://doi.org/10.26375/disegno.7.2020.11

Keywords:

exploratory drawing, proportional relationships, module/measurement, systems of measurement, regulating traces

Abstract

This article presents the results of some studies of the Renaissance architectural/sculptural construction constituting the marble surface of the Holy House of Loreto. Detailed representations obtained from a survey using modern digital technologies served as the basis for specific in-depth graphical/analytical investigations of the monument. In particular, this article investigates the following aspects: the proportions of the Corinthian order, an architectural element on which the compositional design of the elevations is based; the proportional relationships among the parts of the capitals of the order compared to two studio drawings for the larger order of Saint Peter’s in Rome deemed to be the work of Bramante; the copresence and correlation in the double rhythm that defines the architectural composition of the faces, echoing the motif of the triumphal arch and the consequent use of an alternating rhythm of two different inter-column spaces, considering as well the relationship with the module identified for the proportions of the order; correspondences with ancient systems of linear measurement in Roman ‘great spans’ and ancient Roman feet presumably adopted to design the marble surface; and the presence of underlying regulating traces, using the golden ratio to arrange the sculpted panels depicting the story of Mary, with particular attention to the low relief of the Annunciation made by Sansovino.

References

Ackerman, J. S. (2003). Architettura e disegno. La rappresentazione da Vitruvio a Gehry. Milano: Electa.

Alberti, L. B., Bartoli, C. (1550). L’architettura di Leon Batista Alberti. Tradotta in lingua Fiorentina da Cosimo Bartoli Gentil’huomo et Accademico Fiorentino. Firenze: Appreffo Lorenzo Torrentino: <http://architectura.cesr.univ-tours.fr/

traite/Images/LES1505Index.asp> (accessed October10, 2020).

Bettarini, R., Barocchi, P. (a cura di). (1966-1987). Vasari Giorgio. Le vite de’ più eccellenti pittori scultori e architettori nelle redazioni del 1550 e 1568. Vol. IV, pp. 270-283. Firenze: Sansoni.

Bruschi, A. (1973). Bramante Architetto. (II Ed.) Bari: Laterza.

Ferri, G. (1853). La Santa Casa di Nazareth e la città di Loreto. Macerata: Gius. Cortesi.

Frommel, Ch. L. (1994). San Pietro. In H. Millon, V. Magnano Lumpugnani (a cura di). Rinascimento da Brunelleschi a Michelangelo. La rappresentazione dell’architettura, pp. 399-423. Milano: Bompiani.

Frommel, Ch. L. (2003). I tre progetti bramanteschi per il Cortile del Belvedere. In ID. Architettura alla corte papale nel Rinascimento, pp. 89-155. Milano: Electa.

Grimaldi, F. (a cura di). (1991). Il sacello della Santa Casa di Loreto. Storia e devozione. Loreto: Cassa di Risparmio di Loreto.

Grimaldi, F. (a cura di). (1999). L’Ornamento Marmoreo della Santa Cappella di Loreto. Loreto: Delegazione Pontificia per il Santuario della Santa Casa di Loreto.

Macchioni, S. (1983). voce Contucci Andrea Detto il Sansovino. In Dizionario Biografico Degli Italiani, XXVIII, pp. 551-558. Roma: Treccani.

Meschini, A., Feriozzi, R. (2017a). Dal rilievo laser scanner al modello 3D di manufatti scultoreo-architettonici: la Santa Casa della Basilica di Loreto. Proposta di metodo per l’elaborazione di superfici poligonali complesse. In A. Di Luggo et al. (a cura di). Territori e Frontiere della Rappresentazione, Atti del 39° Convegno Internazionale dei docenti delle discipline della

Rappresentazione, Napoli 14-15-16 settembre 2017, pp. 683-692. Roma: Gangemi.

Meschini, A., Feriozzi, R. (2017b). The Perspective System Underlying the Low Relief of Sansovino’s Annunciation. For a Narration of the Illusory Space of the Scene. In A. Luigini et al. (a cura di). Proceedings of International and Interdisciplinary Conference IMMAGINI?, vol. 1(9), 955. Bressanone 27-28 novembre 2017, pp. 1-11. Basel (Switzerland): MDPI Press.

Published

2020-12-30

How to Cite

[1]
A. Meschini, “Rules, Measurements, Geometries, and Underlying Compositions: Graphical/Interpretational Hypotheses Regarding the Holy House of Loreto”, diségno, no. 7, pp. 93-106, Dec. 2020.

Issue

Section

For structuring scientific knowledge