On a Human Scale. Drawing and Proportion of the Vitruvian Figure
DOI:
https://doi.org/10.26375/disegno.7.2020.07Keywords:
geometry, drawing, measure, proportion, Vitruvian manAbstract
Among the images that describe the proportions of the human body, Leonardo da Vinci’s one is certainly the most effective, despite the fact that the iconic drawing does not faithfully follow the measurements indicated by Vitruvius.
This research concerned the geometric analysis of the interpretations of the Vitruvian man proposed in the Renaissance editions of De Architectura, carried out after the aniconic editio princeps by Sulpicio da Veroli. Giovanni Battista da Sangallo drew the Vitruvian figure directly on his Sulpician copy, very similar to the images by Albrecht Dürer in The Symmetry of the Human Bodies [Dürer 1591]. Fra Giocondo proposes in 1511 two engravings of homo ad quadratum and ad circulum in the first Latin illustrated edition of De Architectura, while the man by Cesare Cesariano, author of the first version in vernacular of 1521, has a deformed body extension to adapt a geometric grid. Francesco di Giorgio Martini and Giacomo Andrea da Ferrara also propose significant versions believed to be the origin of Leonardo’s figuration due to the friendship that bound them.
The man inscribed in the circle and square in the partial translation of Francesco di Giorgio’s De Architectura anticipates the da Vinci’s solution although it does not have explicit metric references, while the drawing by Giacomo Andrea da Ferrara reproduces a figure similar to Leonardo’s one. The comparison between the measures expressed by Vitruvius to proportion the man and the various graphic descriptions allows us to understand the complex story of the exegesis of the Roman treatise.
References
Alberti, L.B. (1485). De re aedificatoria, Editio princeps. Firenze: Nicolò di Lorenzo.
Alberti, L.B. (1804). Della pittura e della statua. Milano: Società tipografica de’ classici italiani.
Averlino, A. detto il Filarete (1972). Trattato di Architettura. In A.M. Finoli, L. Grassi (a cura di), 2 vol. Milano: Edizioni il Polifilo.
Cesariano, C. (1521). Di Lucio Vitruvio Pollione de Architectura Libri Dece traducti de latino in Vulgare affigurati... Como: Gotardo da Ponte.
Di Giorgio Martini, F. (1979). Trattato di architettura. Firenze: Giunti.
Di Iacopo, M. detto il Taccola (c. 1419-1450). De Ingeneis. Munich, Bayerische Staatsbibliothek, Cod. Lat. Monacensis 197 II (BSMM).
Di Teodoro, F.P. (2014). Fra Giocondo fra tradizione e traduzione. In P. Gros, P.N. Pagliara. Giovanni Giocondo umanista, architetto e antiquario, pp. 169-182. Venezia: Marsilio.
Di Teodoro, F.P. (2019). “Vetruvio architecto mecte nella sua op(er)a d’architectura che lle misure dell’omo [...]”: filologia del testo e inciampi vitruviani nel foglio 228 di Venezia. In A. Perissa Torrini (a cura di). Leonardo da Vinci, l’uomo modello del mondo, pp. 35-41. Cinisello Balsamo: Silvana Editoriale.
Dürer, A. (1591). Della Simmetria de i Corpi Humani libri quattro... Venezia: Domenico Nicolini. [Prima ed. Vier Bücher von menschlicher Proportion. Nürnberg 1528].
Ghiberti, L. (1912). I commentarii. Denkwurdigkeiten. Berlin: Ed. Julius von Schlosser 1912.
Gros, P. (1997). Vitruvio, De Architectura. Torino: Einaudi.
Pacioli, L. (1889). Divina proportione. Die Lehre vom Goldenen Schnitt. Ed. C. Winterberg. Vienna: Graeser. [Prima ed. Divina proportione: opera a tutti glingegni perspicaci e curiosi necessaria oue ciascun studioso di philosophia: prospettiua
pictura sculptura: architectura: musica: e altre mathematice: suavissima: sotile: e admirabile doctrina consequira: e delecterassi: co[n] varie questione de secretissima scientia. Venezia: Paganino Paganini, 1509].
Perissa Torrini, A. (a cura di). (2009). Leonardo: L’uomo vitruviano tra arte e scienza. Venezia: Marsilio.
Perissa Torrini, A. (2018), L’uomo vitruviano di Leonardo da Vinci. Firenze: Giunti.
Pierantoni, R. (2009). Questione di millimetri. In A. Perissa Torrini (a cura di). Leonardo: l’uomo vitruviano tra arte e scienza, pp. 127-133. Venezia: Marsilio.
Rusconi, G. A. (1590). Della architettura di Giovanni Antonio Rusconi, con centosessanta figure dissegnate dal medesimo, secondo i precetti di Vitruvio, e con chiarezza, e breuità dichiarate libri dieci. Venezia: Giolito de’ Ferrari.
Ryff, W.H. (1547). Der furnembsten, notwendigsten der gantzen Architectur angehörigen Mathematischen und Mechanischen Künst eygentlicher Bericht und vast klare verstendliche unterrichtung zu rechtem verstandt der lehr Vitruvij. Nürnberg: Johann Petreius.
Sdegno, A. (2005). I disegni sull’editio princeps del De Architectura di Vitruvio (inc. 50.F.1). In A. De Rosa. (a cura di). Orienti e Occidenti della rappresentazione, pp. 171-183. Padova: Il Poligrafo.
Sgarbi, C. (a cura di). (2004). Vitruvio ferrarese. De Architectura. La prima versione illustrata. Modena: Franco Cosimo Panini.
Sgarbi, C. (2012). All’origine dell’Uomo Ideale di Leonardo. In Disegnarecon, vol 5, n. 9, pp. 177-186.
Tory, G. (1529). Champfleury, au quel est contenu lart et science de la deue et vraye proportion des lettres attiques, quon dit autrement lettres antiques et vulgairement lettres romaines, proportionnees selon le corps et visage humain...
Paris: Gourmont.
Vitruvius Pollio (1511). M. Vitruvius per iocundum solito castigatior factus cum figuris et tabula... Venetiis: Ioannis de Tridino alias Tacuino.
Wittkower, R. (1994), Principî architettonici nell’età dell’Umanesimo. Torino: Einaudi. [Prima ed. Architectural Principles in the Age of Humanism. London: Warburg Institute, 1949].
Zanini, A. (2009). L’uomo vitruviano tra microcosmo e macrocosmo. In A. Perissa Torrini (a cura di). Leonardo: l’uomo vitruviano tra arte e scienza, pp. 135-151. Venezia: Marsilio.
Zöllner, F. (1995). L’uomo vitruviano di Leonardo da Vinci, Rudolf Wittkower e L’Angelus Novus di Walter Benjamin. In Raccolta Vinciana, n. 26, pp. 329-358.
Zorzi, F. (1525). De harmonia mundi totius cantica tria. Venezia: Bernardino Vitali.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 diségno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.