The Architectural Perspective of the Apotheosis of Venice by Veronese: Geometrical Analysis and Digital Restitution
DOI:
https://doi.org/10.26375/disegno.2.2018.7Keywords:
Paolo Veronese, perspective restitution, quadratura, survey,, perspectiveAbstract
The research examines a large di sotto in su canvas entitled Apotheosis of Venice, realized between 1579 and 1582 by Paolo
Veronese for the ceiling of the Hall of the Great Council of the Ducal Palace in Venice. The telero, surveyed with the tools of digital photogrammetry, was compared with a preliminary model of smaller dimensions. From the geometric comparison of the two works, in reference to the location of the main vanishing point and its relation to the real enclosure, it was found that the author planned the perspective apparatus of the painting by assigning a precise position to the observer. Applying the operations of perspective restitution to the architectural apparatus of the canvas and reconstructing the plans and the heights of the painted scene, we have come to a stereometric modeling that has allowed a greater understanding of the work. Further considerations which emerged from the analysis of the preparatory drawing have also made it possible to hypothesize the use of a direct system of perspective construction by the Caliari workshop.
References
Barbaro, D. (1568). La pratica della perspettiva di Monsignor Daniel
Barbaro eletto Patriarca D’Aquileia, opera molto utile a pittori,
a scultori, & ad architetti. Con due tavole, una de’ capitoli principali,
l’altra delle cose più notabili contenute nella presente opera. Venezia:
appresso Camillo, & Rutilio Borgominieri fratelli, al segno di
S. Giorgio.
Bettagno, A. (ed.). (1988). Paolo Veronese. Disegni e dipinti. Catalogo
della mostra. 26 marzo-10 luglio 1988. Vicenza: Neri Pozza.
Borghini, R. (1584). Il riposo di Raffaello Borghini in cui della pittura, e
della scultura si favella, de’ piu illustri pittori, e scultori, e delle piu famose
opere loro si fa mentione; e le cose principali appartenenti à dette arti
s’insegnano. Firenze: appresso Giorgio Marescotti.
Marini, P., Aikema, B. (eds.). (2014). Paolo Veronese. L’illusione della realtà.
Milano: Electa.
Ridolfi, C. (1837). Le meraviglie dell’arte. Ovvero le vite degli illustri pittori
veneti e dello stato. Vol. 2. Padova: Tipografia e Fonderia Cavalier.
Sorte, C. (1580). Osser vationi nella pittura di m. Christoforo Sorte al
magnif. et eccell. dottore et caualiere il sig. Bartolomeo Vitali. Venezia:
appresso Girolamo Zenato.