Graphic Design as a Universal Language: Symbols and Codes in the Vision of Gio Ponti
DOI:
https://doi.org/10.26375/disegno.16.2025.13Keywords:
graphic design, visual language, Gio Ponti, symbols, geometryAbstract
Graphic design was a tool for Gio Ponti to synthesise his design and communication, bringing together art, architecture, and design in a consistent visual language. This study looks at the role of graphic design in his work, highlighting its function not only as a means of representation but also as an independent code capable of conveying complex concepts. Through an iconographic and semiotic analysis of his works, the influences of the Bauhaus, Futurism and Italian Rationalism are explored, contributing to the definition of his graphic style, characterised by modularity, geometry and an innovative use of colour. The research also investigates the relationship between editorial graphics, architectural production and industrial design, demonstrating how Ponti’s style has become a constantly evolving visual matrix. Finally, the potential for mutation of his language in the contemporary context is analysed through digital graphic experimentation and new branding and interactive design applications. The article highlights how graphic design for Ponti was not merely a means of representation, but a form of visual thinking capable of transcending eras and contexts, confirming itself as a fundamental reference point for contemporary design.
References
Calvano, M. (2022). Pattern design. Modelli di generazione formale e comunicazione visiva contemporanea. Quodlibet.
Dellapiana, E., Gunetti, L., & Scodeller, D. (a cura di) (2020). Italia: Design, politica e democrazia nel XX secolo. Politecnico di Torino.
Ghianda, M. L. (2020). Tutto al mondo deve essere coloratissimo. Doppiozero. (consultato il 30 gennaio 2025).
Ghianda, M. L. (2024). Un secolo di Triennale Milano. Doppiozero. (accessed 30 January 2025).
Palandri, A. (2019). La casa ideale. Evoluzione dell’idea di spazio domestico nell’opera di Gio Ponti. EdA - Esempi di Architettura, 0–13. https://flore.unifi.it/retrieve/e398c37d-e661-179a-e053-3705fe0a4cff/2.EDA_PALANDRI_2019.pdf (consultato il 2 febbraio 2025).
Pansera, A. (1993). Storia del design italiano. Bari: Laterza.
Ponti, G. (1952). Tutto al mondo deve essere coloratissimo. Pirelli, 5(2). <https://www.rivistapirelli.org/it/selezione_antologica/tutto-al-mondo-deve-essere-coloratissimo/> (consultato il 5 febbraio 2025).
Ponti, G. (1957). Amate l’architettura. Milano: Editoriale Domus.
Rossi, M., Buratti, G. (2016). Il colore nell’abitare secondo Giò Ponti. Tra guerra e ricostruzione, le pagine della rivista Stile. In Marchiafava, V. (a cura di). Colore e Colorimetria. Contributi Multidisciplinari, Vol. XII, Atti della Dodicesima Conferenza del Colore. Torino, 8-9 settembre 2016, pp. 333-343. Milano: Gruppo del Colore – Associazione Italiana Colore.
Ruggiero, M. E. (2020a). Storia della grafica: note per un percorso critico e metodologico/ Graphics history: notes for a critycal and methodological approach. Genova: Genova University Press.
Scalzo, M. (2020). Riflessioni sulla grafica pubblicitaria francese nella prima metà del XX secolo / Reflections on French Advertising Graphics in the First Half of the 20th Century. In Cicalò, E., Trizio, I. (a cura di). Linguaggi Grafici. ILLUSTRAZIONE, pp- 952-975. Alghero: PUBLICA.
Sparke, P. (1986). Italian design 1870–to the present. Londra: Thames and Hudson.
Spennato, A. (2024). La mutazione nel graphic design: L’influenza di Gio Ponti. AND Rivista di Architetture, Città e Architetti, 45(1), 128–139.
Visentin, C. (2009). Il metodo di Ernesto Nathan Rogers e l’invenzione di Gio Ponti: Consapevolezza tra arte, architettura e vita. EdA online 12-2009.<https://www.repository.unipr.it/bitstream/1889/1726/1/IL%20METODO%20DI%20ERNESTO%20NATHAN%20ROGERS.pdf> (accessed 2 February 2025).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 diségno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.