Idea as Model, Model as Idea. The Axonometric Model of House X by Peter Eisenman

Authors

  • Paolo Belardi Department of Civil and Environmental Engineering, Università degli Studi di Perugia

DOI:

https://doi.org/10.26375/disegno.14.2024.4

Abstract

Albeit with discontinuity, the history of representation is punctuated by imaginative impulses apparently lacking operational results, and for this reason dismissed as caprices or at most as divertissements, but which conversely, if taken up and developed, could have opened up new horizons. [read more]

References

Aureli, P.V., Biraghi, M., Purini, F. (2007). Peter Eisenman. Tutte le opere. Milano: Electa.

Belardi, P. (2022). Quis sum ego? Le mappe geografiche di Opicino de Canistris tra spiritualità e schizofrenia. In E. Cicalò, E., V. Menchetelli, M. Valentino (a cura di). Linguaggi grafici. MAPPE. Alghero: Publica, pp. 1108-1125.

Cirillo, G. (2002). Ennemond Alexandre Petitot. Lyon 1727 - Parma 1801. Parma: Fondazione Cassa di Risparmio di Parma e Monte di Credito su Pegno di Busseto.

Ciucci, G. (1993). Ennesimeanamnesi. In P. Ciorra. Peter Eisenman. Opere e progetti. Milano: Electa, pp. 7-12.

Conforti, C., Dal Co, F. (1986). Vittorio De Feo. Opere e progetti. Milano: Electa.

Eisenman, P. (1982a). House X. New York: Rizzoli International.

Eisenman, P. (1982b). La Rappresentazione del dubbio: nel segno del segno. In Rassegna, No. 9, pp. 69-74.

Eisenman, P. (1984). The End of the Classical. The End of the Beginning, the End of the End. In Perspecta, No. 21, pp. 154-173.

Eisenman, P. (1988). An Architectural Design. Interview by Charles Jencks. In Deconstruction in Architecture. London-New York: Academy Editions-St. Martin’s Press, pp. 49-61.

Eisenman, P. (1992). Oltre lo sguardo: l’architettura nell’epoca dei media elettronici. In Domus, No. 734, pp. 17-24.

Eisenman, P. (1999). Diagram Diaries. New York: Universe Publishing.

Falzea, M. (1992-1993). Il decostruzionismo americano e il testualismo di P. Eisenman. In Rassegna di Architettura e Urbanistica, No. 78/79, pp. 161-212.

Frampton, K., Kolbowsky, S. (1981). Idea as Model. 22 Architects 1976-1980. New York: Rizzoli International Publications.

Franco Taboada, J.A. (2019). Wood as an Essential Material in Architectural and Civil Engineering Models from the Renaissance to the Architectural Avant-Garde. In F. Bianconi, M. Filippucci (Eds.). Digital Wood Design. Innovative Techniques of Representation in Architectural Design. Cham: Springer, pp. 285-320.

Gandelsonas, M. (1979). From Structure to Subject: The Formation of an Architectural Language. In Oppositions, No. 17, pp. 7-32.

Perbellini, M.R. (1998). L’eccesso di una architettura imprevedibile. In L. Galofaro (a cura di). Peter Eisenman. Opere e progetti. Roma: Edilstampa, pp. 64-69.

Saggio, A. (1996). Peter Eisenman. Trivellazioni nel futuro. Torino: Testo & Immagine.

Sabaino, D., Pissavino, P.C. (a cura di). (2012). Un’altra modernità. Juan Caramuel Lobkowitz (1606-1682): enciclopedia e probabilismo. Pisa: Edizioni ETS.

Sdegno, A. (2019). Modelli assonometrici per lo studio del disegno di architettura. In P. Belardi (Ed.). Reflections. The art of drawing /The drawing of art. Proceedings of the 41st International Conference of Representation Disciplines Teachers. Perugia, 19-21 September 2019, pp. 1375-1384. Roma: Gangemi Editore.

Trentin, L. (1999). Architettura come rappresentazione. In Archi, No. 6, pp. 41-43.

Wade, D. (2015). Geometria Fantastica: i poliedri e l’immaginario artistico nel Rinascimento. Milano: Sironi Editore.

Published

2024-06-30

How to Cite

[1]
P. Belardi, “Idea as Model, Model as Idea. The Axonometric Model of House X by Peter Eisenman”, diségno, no. 14, pp. 23–26, Jun. 2024.

Issue

Section

Image