Dissemination Models for Communication of Cultural Heritage: ‘di sotto in su’ Perspective Domes in Andrea Pozzo’s Work

Authors

  • Leonardo Baglioni Dipartimento di Storia, Disegno e Restauro dell’Architettura. Sapienza Università di Roma
  • Marta Salvatore Dipartimento di Storia, Disegno e Restauro dell’Architettura. Sapienza Università di Roma

DOI:

https://doi.org/10.26375/disegno.4.2019.13

Keywords:

Andrea Pozzo, Perspective, Illusory Architectures, Fake Domes, Prototyping

Abstract

This research deals with the communication and enhancement of cultural heritage through the construction of physical models that reproduce abstract theoretical processes making them accessible through visual interactive experience. This type of experimentation concerns perspective, in particular, the perspectives of fake hemispherical domes defined ‘di sotto in su’ (from below) painted by Andrea Pozzo between the Seventeenth and Eighteenth centuries. The present essay explores the relationship between the true form of the dome and its perspective, with particular reference to the case of St. Ignatius, through the development of a theory that leads the different perspective images of the dome to a single ideal design model. This hypothesis has been analytically verified by measuring the invariance of the cross-ratio between the principal elements of the architectural order that articulate the tambour of the dome. This experimentation has been reproduced in an installation that relates the physical model of the true form of the dome with its perspective images and with the observer. The installation, which shows and demonstrates perspective through the perspective itself, has two distinct aims: the experimental validation of the formulated hypotheses and their subsequent sharing.

References

Baglioni, L., Fasolo, M., Migliari, R. (2016). Sulla interpretazione delle prospettive architettoniche. In S. Bertocci, M. Bini (a cura di). Le ragioni del disegno. Pensiero, forma e modello nella gestione della complessità/The reasons of Drawing. Thought, Shape and Model in the Complexity Management. Atti del 38° Convegno Internazionale dei Docenti delle Discipline della Rappresentazione/XIII Congresso UID. Firenze, 15-17 settembre 2016, pp. 1027-1032. Roma: Gangemi editore.

Baglioni, L., Salvatore, M. (2019). Andrea Pozzo e la finta cupola di S. Ignazio in Roma. In A. De Rosa (a cura di). Roma Anamorfica, pp. 220-235. Ariccia: Aracne.

Baldinucci, F.S. (1975). Vite di artisti dei secoli XVII-XVIII. Trascrizione, note, bibliografia e indici a cura di Anna Matteoli. Roma: De Luca editore.

Carta, M. (1996). Le finte cupole. In V. De Feo, V. Martinelli (a cura di). Andrea Pozzo, pp. 54-65. Milano: Electa.

Fiedler, G. (1874). Trattato di Geometria descrittiva. Firenze: Successori Le Monnier.

Mancini, M., Fasolo, M. (2018). Andrea Pozzo “architetto” e il suo progetto “architettonico” per la volta della chiesa di S. Ignazio. In R. Salerno (a cura di). Rappresentazione Materiale/Immateriale / Drawing as (in)tangible. Atti del 40° Convegno Internazionale dei Docenti delle Discipline della Rappresentazione/XV Congresso UID. Milano 13-15 settembre 2018, pp. 553-562. Roma: Gangemi editore.

Migliari, R. (a cura di). (2004). Disegno come modello. Roma: Kappa.

Montalto, L. (1962). La storia della finta cupola di S. Ignazio. In Capitolium, n. 6, anno XXXVII, pp. 393-405.

Pascoli, L. (1736). Vite de’ pittori, scultori ed architetti moderni. Vol. II. Roma: per Antonio de’ Roffi nella Strada del Seminario Romano.

Pozzo, A. (1693). Perspectiva pictorum et architectorum/Prospettiva de’ pittori e architetti. Parte prima. Roma: Stamperia di Gio. Giacomo Komarek Boëmo all’Angelo Custode.

Pozzo, A. (1700). Perspectiva pictorum et architectorum/Prospettiva de’ pittori e architetti. Parte seconda. Roma: Stamperia di Gio. Giacomo Komarek Boëmo alla Fontana di Trevi.

Pozzo, A. (1707). Rules and examples of perspective, proper for painters and architects, etc. English translation of Pozzo 1693 edition by J. James and engravings by J. Sturt. London: B. Motte.

Published

2019-06-23

How to Cite

[1]
L. Baglioni and M. Salvatore, “Dissemination Models for Communication of Cultural Heritage: ‘di sotto in su’ Perspective Domes in Andrea Pozzo’s Work”, diségno, vol. 1, no. 4, pp. 127–138, Jun. 2019.

Issue

Section

Means and Media of Representation and Visual Culture