The Italian Album dei fari: between Knowledge and Digitization

Authors

  • Sonia Mollica Università Mediterranea di Reggio Calabria

DOI:

https://doi.org/10.26375/disegno.10.2022.10

Keywords:

Album dei fari, Unity of Italy, digitization, enhancement, fruition

Abstract

It is now well known that digital production has almost completely supplanted the traditional drawing practices in the architectural process. If on the one hand the use of digital representation has interrupted traditional graphic production, on the other, it makes possible an increasingly effective and immersive dissemination of ancient architectural projects that are not sufficiently known, if not unpublished or, still, imagined. In this sense, this contribution aims to investigate and develop the digitization of one of the most important coastal projects put in place by the Ministry of Public Works and concretized through the drafting of the Album dei fari illustrato dalle notizie intorno ai loro caratteri e posizione, in order to make all those projects fully or partially realized for the growth of our coasts usable. The project proposed in 1873, the day after the unification of Italy, provides for the design and con­struction of four hundred and sixty-two maritime signals for the eight thousand kilometers of the Italian coast. The digitization of the Album dei fari, that is a cornerstone for the history of the construction of these coastal architectures, is therefore configured as the fundamental action to undertake a path of knowledge and digital comparison of past and present coastal structures, according to the dictates interdisciplinarity [Albisinni, De Carlo 2011].

References

Albisinni, P., De Carlo, L. (a cura di). (2011). Architettura disegno modello. Verso un archivio digitale dell’opera di maestri del XX secolo. Roma: Gangemi.

Amoruso, G. (2005). Forma, geometria e architettura nell’illustrazione dei fari. In C. Bartolomei (a cura di). L’architettura dei fari italiani. Vol. 1: Mar Adriatico e Mar Ionio. Firenze: Alinea editrice.

Audisio, L. (2011). La catalogazione del disegno di architettura nell’era del digitale. In DISEGNARECON, Vol. 4, No. 8, pp. 116-123.

Culotta, P., Sciascia, A. (2008). Archivi dell’architettura del XX secolo in Sicilia. Palermo: L’Epos.

Curti, G. (2002). L’Album dei fari d’Italia. In F. Fatta (a cura di). Luci del Me¬diterraneo. I fari di Calabria e Sicilia: disegni, rilievi e carte storiche, pp. 45-54. Reggio Calabria: Rubbettino.

Fatta, F. (a cura di). (2002). Luci del Mediterraneo. I fari di Calabria e Sicilia: disegni, rilievi e carte storiche. Reggio Calabria: Rubbettino.

Lévy, P. (1992). Le tecnologie del’intelligenza. Milano: Synergon.

Londoncharter: <http://www.londoncharter.org/index.html> (accessed 13 February 2022).

Montella, M. (2009). Valore e valorizzazione del patrimonio culturale storico. Milano: Electa.

Mori, S., Niewint-Gori, J. (2019). Processi cognitivi e stampante 3D alla scuola dell’infanzia: stimolare lo sviluppo cognitivo per potenziare l’apprendimento. In QWERTY (Open and Interdisciplinary Journal of Technology, Culture and Education), No.14, 1, pp. 16-33.

Niccolucci, F. (2006). Biblioteche digitali e musei virtuali. In Digitalia (Rivista del digitale nei beni culturali), No. 2, pp. 38-51.

Radogna, L. (1982). Storia della marina militare delle Due Sicilie. Milano: Ugo Mursia editore.

Regno d’Italia/Ministero dei Lavori Pubblici (1873). Album dei Fari illustrato dalle notizie intorno ai loro caratteri e posizione non che da quelle intorno alle spese di costruzione e impianto e di annuo mantenimento ed illuminazione. Roma: Ministero dei Lavori Pubblici.

Simonetti, E. (2006). Luci ed eclissi sul mare. Fari d’Italia. Bari: Laterza.

Tonicello, A. (2014). Gli archivi degli architetti: progetti per l’accesso e la condivisione. In Quaderni del CNBA, No. 13, pp. 41-47.

UNESCO Digital Library: <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf000005250> (accessed 16 February 2022).

Zanelli, G. (2016). I fari italiani dell’Adriatico.In S. Collodo, G. L. Fontana (a cura di). Eredità culturali dell’Adriatico: il patrimonio industriale, pp. 411-442. Roma: Viella.

Published

2022-06-30

How to Cite

[1]
S. Mollica, “The Italian Album dei fari: between Knowledge and Digitization”, diségno, no. 10, pp. 85–94, Jun. 2022.