The ‘Architectural’ Projects for the Church of St. Ignatius by Andrea Pozzo

  • Marco Fasolo Department of History, Representation and Restoration of Architecture, Sapienza University of Rome, marco.fasolo@uniroma1.it
  • Matteo Flavio Mancini Department of Architecture, University of Roma Tre, matteoflavio.mancini@uniroma3.it
Keywords: Andrea Pozzo, church of St. Ignazius, architectural perspectives, project drawing, Perspectiva pictorum et architectorum

Abstract

Andrea Pozzo –a painter, scenographer, and master of perspective– should always be fully recognized as an architect in the cultural panorama of the baroque period. This artist from Trento created his works in the church of St. Ignatius in Rome between 1685 and 1694, where he depicted St. Ignatius protector of afflicted people in the apse semi-dome (1685–1688), the Glory of St. Ignatius on the vault of the central nave (1687–1693), and the false dome (1685) to replace the one that had been designed but never built. For the works mentioned, Pozzo aimed to ‘construct’ a building that, while being illusory, did not exist in reality, lives amid the space of the physical architecture of the church.

The documentation, which evidences the various sequential phases of creation, was studied to recompose the design path he followed [Salviucci Insolera 2015]. The goal of this paper is therefore to define and verify the design process that Pozzo used to create these works. From the committee’s request to the drafting of the first sketches, to the drawings that aim to represent the building as it is and as it appears. Everything can be found in his work and is supported by graphical and textual documents for the designs of the dome and vault. Finally, an analysis of the relationships between his three designs for the church of St. Ignatius poses further questions regarding the existence of an unifying intent formulated by Pozzo.

References

Baglioni, L., Salvatore, M. (2018). Un modello per le finte cupole emisferiche di Andrea Pozzo. In R. Salerno (a cura di). Rappresentazione materiale/immateriale. Atti del 40° Convegno internazionale dei docenti delle discipline della Rappresentazione. Milano, 13-15 settembre 2018, pp. 887-894. Roma: Gangemi.

Baldinucci, F.S. (1975). Vita del padre Pozzo gesuita. In A. Matteoli (a cura di). Vite di Artisti dei secoli XVII-XVIII: prima edizione integrale del codice Palatino, pp. 314-337. Roma: De Luca.

Carboneri, N. (1961). Andrea Pozzo architetto (1642-1709). Trento: Collana artisti trentini.

Carboneri, N. (1962). L’architettura di Andrea Pozzo. In Bollettino del Centro Internazionale di Studi di Architettura “Andrea Palladio”, vol. IV, pp. 123-128.

Dal Mas, R.M. (1992). Andrea Pozzo e il collegio dei Gesuiti di Belluno. Belluno: Istituto Bellunese di Ricerche sociali e culturali.

Fasolo, V. (1969). L’architettura nell’opera pittorica di Giorgio Vasari. In Atti del XII Congresso Nazionale di Storia dell’Architettura. Arezzo, 10-15 settembre 1961, pp. 215-237. Roma: Centro studi per la storia dell’architettura.

Gurlitt, A. (1887). Geschichte des Barokstiles in Italien. Stuttgart: Verlag von Ebner & Seubert.

Kemp, M. (1999). Prospettiva e significato: illusione, allusione e collusione. In M. Kemp (a cura di). Immagine e verità, pp. 105-123. Milano: il Saggiatore.

Milizia, F. (1781). Memorie degli architetti antichi e moderni. Tomo II. Parma: Dalla Stampa Reale.

Muñoz, A. (1919). Roma Barocca. Milano: Casa editrice d’arte Bestetti & Tumminelli.

Pascoli, L. (1736). Vite de pittori, scultori ed architetti moderni. Vol. II. Roma: Antonio de’ Rossi.

Portoghesi, P. (1995). Roma barocca. Roma-Bari: Laterza.

Pozzo, A. (1693). Perspectiva pictorum et architectorum. Pars prima. Roma: Joannis Jacobi Komarek Bohemi.

Pozzo, A. (1700). Perspectiva pictorum et architectorum. Pars secunda. Roma: Joannis Jacobi Komarek Bohemi.

Bosël, R., Salviucci Insolera, L. (a cura di) (2010). Mirabili disinganni. Andrea Pozzo (Trento 1642-Vienna 1709) pittore e architetto gesuita. Roma: Editoriale Artemide.

Scaffidi Abbate, M. (a cura di) (2017). Cicerone. L’arte di saper parlare, Orator. Roma: Newton Compton Editori.

Salviucci Insolera, L. (2015). Alcune osservazioni sui processi creativi di Andrea Pozzo. In S. Bertocci, F. Farneti (a cura di). Prospettiva, luce e colore nell’illusionismo architettonico. Quadraturismo e grande decorazione nella pittura di età barocca, pp. 333-340. Roma: Artemide.

Wittkower, R. (1995). Arte e architettura in Italia. 1600-1750. Torino: Einaudi.

Published
2019-06-23
How to Cite
[1]
M. Fasolo and M. F. Mancini, “The ‘Architectural’ Projects for the Church of St. Ignatius by Andrea Pozzo”, diségno, no. 4, pp. 79-90, Jun. 2019.
Section
Techniques for Analysis and (Re)Building of Heritage