Bruno Munari: Communicating through Graphic Language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26375/disegno.16.2025.25

Keywords:

visual culture, graphic-visual language, illustration, publishing and advertising, children’s books

Abstract

This article examines Bruno Munari’s contribution to visual communication, with a particular focus on his approach to graphic design and the graphic-visual language. The aim is to highlight how Munari redefined the processes of visual design by developing a method which, moving beyond a purely aesthetic perspective, integrates formal rigour, expressive synthesis and perceptual experimentation through a ‘structural’ exploration of how meaning is conveyed through images. The methodology adopted is based on a critical analysis of Munari’s major graphic works, enriched by theoretical references to semiotics, Gestalt theory and visual pedagogy. Through the examination of case studies –from the illegible books to editorial design and graphic experimentation for children– the study reveals the process by which Munari constructs an autonomous visual syntax, in which the graphic sign becomes a self-sufficient communication system. The purpose of this study is to demonstrate how Munari’s graphic thinking anticipated and influenced concepts that are now central to contemporary design and visual communication. His ability to transform illustration, typography and editorial graphics into tools for cultural and cognitive reflection makes him a key reference point in contemporary design, not only as a practitioner, but also as a theorist of a new visual grammar capable of transcending traditional conventions to create a universal, essential and immediate graphic language.

References

Antonello, P. (2021). Supplemento al dizionario italiano: il corpo parlante di Bruno Munari. In G. Bartorelli et al. (a cura di). Il corpo parlante. Contaminazioni e slittamenti tra psicoanalisi, cinema, multimedialità e arti visive, pp. 303-320. Macerata: Quodlibet.

Bertin, J. (1967). Sémiologie Graphique. Les diagrammes, les réseaux, les cartes. Paris: Gauthier-Villars.

Cantelli, C. (2018). Fantasia e creatività in Bruno Munari... a partire da un gatto di nome Meo Romeo. In Studi sulla Formazione, n. 21, pp. 111-123.

Colizzi, A. (2012). Bruno Munari grafico, 1943-1944. In Domusweb.it. <https://www.domusweb.it/it/dall-archivio/2012/03/24/bruno-munari-grafico-1943--1944.html> (consultato il 30 novembre 2024).

Eco, U. (1975). Trattato di Semiotica Generale. Milano: Bompiani.

Franchi, F. (2024). La grafica di Bruno Munari: vi spieghiamo perché era speciale. In Domusweb.it. <https://www.domusweb.it/it/notizie/2024/05/10/il-metodo-aperto-di-bruno-munari.html> (consultato il 30 novembre 2024).

Franco, F. (2007). Rodari e Munari. «I cinque libri»: racconti e disegni brevi. In Bollettino ‘900, n. 1-2, pp. 1-5. <https://boll900.it/numeri/2007-i/Franco.html> (consultato il 14 febbraio 2025).

Frank, A. (1954). Il diario di Anna Frank. Torino: Einuadi. [Prima ed. Het Achterhuis. Amsterdam: Uitgeverij Contact 1947].

Gianella, A.M. (16 ottobre 1927). Fra le arti d’eccezione. Il pittore dei “coni”. La Domenica del Corriere, p. 12.

Greimas, A.J. (1966). Sémantique structurale. Recherche de méthode. Paris: Larousse.

Guilford, J.P. (1967). The Nature of Human Intelligence. New York: McGraw-Hill Book Company.

Levi, P. (1958). Se questo è un uomo. Torino: Einaudi. [Prima ed. Torino: De Silva 1947].

Maffei, G. (2002). Bruno Munari: i libri. Milano: Sylvestre Bonnard.

Marinetti, F.T. (1913). L’immaginazione senza fili e le parole in libertà. Manifesto futurista. Milano: Direzione del Movimento Futurista.

Meneguzzo, M. (1993). Tecnica per usare la tecnica. Intervista a Bruno Munari. In M. Meneguzzo. Bruno Munari, pp. 103-117. Bari-Roma: Laterza 1993. <https://www.munart.org/doc/bruno-munari-m-meneguzzo-1993.pdf> (consultato il 21 febbraio 2025).

Munari, B. (1937). Tipografia. In La Lettura, Supplemento del Corriere della Sera, n. 5, pp. 438-444.

Munari, B. (1940a). Il teatro dei bambini. Milano: Gentile.

Munari, B. (1940b). I negozi - Via Mercanti. Milano: Gentile.

Munari, B. (1940c). Mondo, Aria, Acqua, Terra. Milano: Italgeo.

Munari, B. (1942). Le macchine di Munari. Torino: Einaudi.

Munari, B. (1945a). Gigi cerca il suo berretto. Milano: Mondadori.

Munari, B. (1945b). Il prestigiatore verde. Milano: Mondadori.

Munari, B. (1945c). Il venditore di animali. Milano: Mondadori.

Munari, B. (1945d). L’uomo del camion. Milano: Mondadori.

Munari, B. (1945e). Mai contenti. Milano: Mondadori.

Munari, B. (1945f). Storie di tre uccellini. Milano: Mondadori.

Munari, B. (1945g). Toc toc. Chi è? Apri la porta. Milano: Mondadori.

Munari, B. (1953). An unreadable quadrat-print (Libro illeggibile bianco e rosso). Hilversum: De Jong & Co.

Munari, B. (1960). L’alfabetiere. Torino: Einaudi.

Munari, B. (1967). Libro illegibile N.Y. 1. New York: Museum of Modern Art.

Munari, B. (1968). Nella nebbia di Milano. Milano: Emme edizioni.

Munari B. (1972a). Cappuccetto Giallo. Torino: Einaudi.

Munari B. (1972b). Cappuccetto Verde. Torino: Einaudi.

Munari, B. (1977). Fantasia. Bari: Laterza.

Munari B. (1981). Cappuccetto Bianco. Mantova: Corraini.

Munari, B. (1987). Il merlo ha perso il becco. Milano: Danese.

Munari, B. (1989). Simultaneità degli opposti. Mantova: Corraini.

Munari, B. (1991). Design e comunicazione visiva: Contributo a una metodologia didattica. Bari-Roma: Editori Laterza [Prima ed. Bari-Roma: Gius. Laterza & Figli Spa 1968].

Munari, B. (1994). Dizionario dei gesti degli italiani. Roma: Adnkronos.

Munari, B. (1996). Prima del disegno. Mantova: Corraini.

Munari, B. (1997). Arte come mestiere. Bari-Roma: Editori Laterza. [Prima ed. Bari-Roma: Editori Gius. Laterza & Figli Spa 1966].

Rauch, A. (1988). In compagnia di Munari. In A. Colonnetti et al. Disegnare il libro. Grafica editoriale in Italia dal 1945 ad oggi, pp. 83-87. Milano: Scheiwiller.

Toscano, G.R. (1929). Aquilotto implume. Avventure di terra e di cielo. Milano: Casa Editrice Gianbattista Rossi.

Zaffarano, L. (2015). Libri senza testo. <https://www.munart.org/index.php?p=25> (consultato il 15 febbraio 2025).

Zanoletti, M. (2020). Bruno Munari: teoria e pratica della creatività, In Lettere aperte, vol. 7, pp. 39-55.

Published

2025-06-30

How to Cite

[1]
B. Messina and S. Chiarenza, “Bruno Munari: Communicating through Graphic Language”, diségno, no. 16, pp. 265–276, Jun. 2025.

Issue

Section

Experiences