To Anyone with Eyes in Their Head
DOI:
https://doi.org/10.26375/disegno.16.2025.21Abstract
A professor is delivering a lecture in a university classroom. It is an ‘intermediate’ lecture for an ‘intermediate’ year of study. The students are already familiar with the academic path, the subject matter –having learned most of the technical terminology– and with the professor himself. Though the lesson is technical in nature, it does not introduce particularly advanced content. [read more]
References
Aissen, J., Hankamer, J. (1977). Entry Ambiguità. In Enciclopedia Einaudi, vol. VIII. Torino: Einaudi, pp. 417-449.
Anceschi, G. (1992). L’oggetto della raffigurazione. Milano: Etas Libri.
Arnheim, R. (1979). Arte e percezione visiva. Milano: Feltrinelli (first ed. Art and Visual Perception, 1954, Berkeley and Los Angeles: University of California Press; eng. ed. Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye (New Version). 1974, Berkeley & Los Angeles: University of California Press. <https://monoskop.org/File:Arnheim_Rudolf_Art_and_Visual_Perception_1974.pdf>, accessed June 21, 2025).
Baratta, G. (1979). Entry Linguaggio. In Enciclopedia Einaudi, vol. VIII. Torino: Einaudi, pp. 331-340.
Barbieri, D. (1992). Tempo, immagine, ritmo e racconto. Per una semiotica della temporalità nel testo a fumetti. Doctoral thesis. Università degli Studi di Bologna.
Barthes, R. (1964). Rhétorique de l’image. In Communications, n. 4. Recherches sémiologiques, pp. 40-51. <https://www.persee.fr/doc/comm_0588-8018_1964_num_4_1_1027> (accessed June 21, 2025).
Casale, A. (2018). Forme della percezione. Dal pensiero all’immagine. Milano: Franco Angeli.
Cervellini, F. (2012). Il disegno officina della forma. Roma: Aracne editrice.
Cometa, M. (2020). Cultura visuale. Una genealogia. Milano: Raffaello Cortina.
Consoli, G. (2017). La percezione estetica in circolo. Quando le scienze cognitive incontrano l’ermeneutica. In Lebenswelt: Aesthetics and Philosophy of Experience, n. 10, pp. 69-80.
Desideri, F. (2015). Il disegno dell’immagine. Relazione presentata al Convegno Estetica fra saperi e sapori, Società Italiana d’Estetica, Milano, 27-28 marzo 2015, pp. 1-3. <https://www.siestetica.it/testi_utili> (accessed June 21, 2025).
Disegni, S., Caviglia, M. (1994). Esercizi di stile. Milano: Mondadori.
Eco, U. (1983). Tradurre “Exercices de style” di Queneau. In Francofonia, n. 5, pp. 3-19. <https://www.jstor.org/stable/43015493> (eng. ed. On Translating Queneau’s Exercices de style into Italian. M.L. Wardle, trans. by. In The Translator, n 8/2, 2002, pp. 221-239. <https://www.academia.edu/83804510/On_Translating_Queneau_s_Exercices_de_style_into_Italian>, accessed June 21, 2025).
Eco, U. (1984). Semiotica e filosofia del linguaggio. Torino: Einaudi.
Eco, U. (1997). Kant e l’ornitorinco. Milano: Bompiani.
Eco, U. (2017). Cani e spaghetti di mare. In RIFL - Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio, vol. 11, n. 1, pp. 19-28 (eng. ed. Dogs and Sea Spaghetti. S. De Sanctis, trans. by. In Rivista di Estetica, No. 61, 2021, pp. 25-36. <https://journals.openedition.org/estetica/7660>, accessed June 21, 2025).
Eco, U., Ferraris, M., Marconi, D. (2017). Lo schema del cane. In RIFL - Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio, vol. 11, n. 1, pp. 6-29 (già in Rivista di Estetica, n. 8, 1998, pp. 3-29; eng. ed. The Dog Schema. S. De Sanctis, trans. by. In Rivista di Estetica, No. 61, 2021, pp. 10-39. <https://journals.openedition.org/estetica/7660>, accessed June 21, 2025).
Ferraris, M. (2017). Raddrizzare le gambe ai cani. In RIFL - Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio, vol. 11, n. 1, pp. 10-18 (eng. ed. Straightening Dogs’ Legs. S. De Sanctis, trans. by. In Rivista di Estetica, No. 61, 2021, pp. 15-24. <https://journals.openedition.org/estetica/7660>, accessed June 21, 2025).
Foucault, M. (1980). Questa non è una pipa. Milano: Serra e Riva (eng. ed. This Is Not a Pipe. J. Harkness, Ed. and trans. by, 1983. Berkeley & Los Angeles: University of California Press).
Jakobson, R. (1959). On linguistic aspects of translation. In A.B. Reuben (Ed.). On translation. Cambridge: Harvard University Press, pp. 232-239.
Kant, I. (2005). Critica della ragion pura. Bari: Laterza (orig. ed. Kritik der reinen Vernunft, 1781, second reviewed ed. 1787).
Klee, P. (2011). Teoria della forma e della figurazione. Milano-Udine: Mimesis (First ed. Milano: Feltrinelli 1959).
Leclerc Buffon, G.L. (1755). Histoire naturelle, générale et particuliére avec la description du Cabinet du roy. Tome 5. Paris: L’Imprimerie Royale.
Lissitzky, El (1922). Pro dva Kvadrata. Berlino: Sycthian Press.
Lissitzky-Küppers, S. (a cura di) (1992). El Lisitskij. Pittore, architetto, tipografo, fotografo. Ricordi, lettere, scritti. Roma: Editori riuniti.
Madden, M. (2005). 99 ways to Tell a Story. Exercises in Style. New York: Penguin Random House.
Magritte, R. (2005). La somiglianza. In Scritti. Vol. II. Milano: Abscondita, pp. 493-496.
Marchese, A. (1991). Dizionario di retorica e di stilistica. Milano: Mondadori.
Marconi, D. (2017). La scatola nera. In RIFL - Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio, vol. 1, n. 1, pp. 7-10 (eng. ed. The Black Box. S. De Sanctis, trans. by. In Rivista di Estetica, No. 61, pp. 11-15, 2021. <https://journals.openedition.org/estetica/7660>, accessed June 21, 2025).
Massironi, M. (2002). The Psychology of Graphic Images. Seeing, Drawing, Communicating. Mahwah, New Jersey London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Mastandrea, S. (2011). Il ruolo delle emozioni nell’esperienza estetica. In Rivista di estetica, n. 48, pp. 95-111.
Munari, B. (1992). Alla faccia!. Mantova: Corraini.
Pinto, T. (2011). Type Faces. <https://tiagopintoferreira.cargo.site/The-Type-Faces-Project-1> (accessed June 21, 2025).
Queneau, R. (1947). Exercices de style. Paris: Gallimard.
Queneau, R. (1963). Exercices de style accompagnés de 99 Exercices de style typographiques de Robert Massin et de 45 Exercices de style parallèles peints, dessinés ou sculptés de Jacques Carelman. Paris: Gallimard.
Queneau, R. (1965). Bâtons, chiffres et lettres. Paris: Gallimard.
Rosiello, L. (1979). Entry Lingua. In Enciclopedia Einaudi, vol. VIII. Torino: Einaudi, pp. 287-339.
Šklovskij, V. (1966). Una teoria della prosa. Bari: De Donato.
Voltolini, A. (2016). Percezione di immagine e apprezzamento estetico. Relazione presentata al Convegno Estetica: figure, retoriche. Società Italiana d’Estetica, Modena, 29-30 april 2016. <https://www.siestetica.it/testi_utili> (accessed June 21, 2025).
Vygotskij, L. (2010). Immaginazione e creatività nell’età infantile. Roma: Editori Riuniti Univ. Press.
Zeki, S., Lamb, M. (1994). The neurology of kinetic art. In Brain: A Journal of Neurology, n. 117/3, pp. 607-636.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 diségno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.