Thinking Images. Linguistic Hybridizations in Ideational Design

Authors

  • Enrica Bistagnino Department of Architecture and Design, Università degli Studi di Genova

DOI:

https://doi.org/10.26375/disegno.16.2025.15

Abstract

The relationship between drawing and language is a theme widely frequented by the theory and critical history of drawing discipline as well as by the disciplines that are adjacent to it or that refer to it: I am thinking of the disciplines of design and those of the artistic sphere, I am thinking of the history of art, representation, graphics, I am thinking of semiotics, philosophy, etc. It is an ancient relationship that, from time to time, reveals similarities, points of contact, overlaps. [read more]

References

Bistagnino, E. (2010). Disegno-Design. Introduzione alla cultura della rappresentazione. Milano: FrancoAngeli.

Bonsiepe, G. (1975). Teoria e pratica del disegno industriale. Elementi per una manualistica critica. Milano: Feltrinelli.

Branzi, A. (2011). Dieci Modesti Consigli per una Nuova Carta di Atene. Il Mediterraneo nell’epoca della globalizzazione. In E. Bistagnino (a cura di). Sguardi mediterranei. Dieci rappresentazioni di paesaggi italiani. Milano: FrancoAngeli.

Maldonado, T. (2005). Memoria e Conoscenza. Sulle sorti del sapere nella prospettiva digitale. Milano: Feltrinelli, p. 53.

Purini, F. (2014). Breve nota sul morfema. In Unali, M. Atlante dell’Abitare Virtuale. Il Disegno della Città Virtuale, fra Ricerca e Didattica. Roma: Gangemi editore, p. 149.

Siza, A. (1998). Immaginare l’evidenza. Roma: Laterza, pp. 127-129.

Hacking, I. (1983). Representing and Intervening: Introductory Topics in the Philosophy of Natural Science. Cambridge: Cambridge University Press.

Scolari, M. (1982). Considerazioni e aforismi sul disegno. In Rassegna, n. 9, 1982. Par. La mano guidata e la mano libera, p. 82.

Published

2025-06-30

How to Cite

[1]
E. Bistagnino, “Thinking Images. Linguistic Hybridizations in Ideational Design”, diségno, no. 16, pp. 145–148, Jun. 2025.