Thinking Images. Linguistic Hybridizations in Ideational Design
DOI:
https://doi.org/10.26375/disegno.16.2025.15Abstract
The relationship between drawing and language is a theme widely frequented by the theory and critical history of drawing discipline as well as by the disciplines that are adjacent to it or that refer to it: I am thinking of the disciplines of design and those of the artistic sphere, I am thinking of the history of art, representation, graphics, I am thinking of semiotics, philosophy, etc. It is an ancient relationship that, from time to time, reveals similarities, points of contact, overlaps. [read more]
References
Bistagnino, E. (2010). Disegno-Design. Introduzione alla cultura della rappresentazione. Milano: FrancoAngeli.
Bonsiepe, G. (1975). Teoria e pratica del disegno industriale. Elementi per una manualistica critica. Milano: Feltrinelli.
Branzi, A. (2011). Dieci Modesti Consigli per una Nuova Carta di Atene. Il Mediterraneo nell’epoca della globalizzazione. In E. Bistagnino (a cura di). Sguardi mediterranei. Dieci rappresentazioni di paesaggi italiani. Milano: FrancoAngeli.
Maldonado, T. (2005). Memoria e Conoscenza. Sulle sorti del sapere nella prospettiva digitale. Milano: Feltrinelli, p. 53.
Purini, F. (2014). Breve nota sul morfema. In Unali, M. Atlante dell’Abitare Virtuale. Il Disegno della Città Virtuale, fra Ricerca e Didattica. Roma: Gangemi editore, p. 149.
Siza, A. (1998). Immaginare l’evidenza. Roma: Laterza, pp. 127-129.
Hacking, I. (1983). Representing and Intervening: Introductory Topics in the Philosophy of Natural Science. Cambridge: Cambridge University Press.
Scolari, M. (1982). Considerazioni e aforismi sul disegno. In Rassegna, n. 9, 1982. Par. La mano guidata e la mano libera, p. 82.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 diségno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.