Giovanni Anceschi and the Theory of Schematic Representation. Drawing as a Graphic Language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26375/disegno.16.2025.9

Keywords:

graphic language, drawing, graphic design, Giovanni Anceschi, design

Abstract

The article aims to recount the evolution of Giovanni Anceschi's research work on the subject of visual design, specifically with regard to schematic representation modes and processes of depiction. The value of drawing as a visual language and graphic instrument was one of the cornerstones of Anceschi's theoretical reasoning. Specifically, we intend to start from his degree thesis of 1966 at the Department of Visual Communication at the Hochschule für Gestaltung in Ulm (under the supervision of Abraham Moles, Tomás Maldonado and Herbert Kapitzky), passing through the partial translation that the author himself offers in the 1981 collection ‘Progettazione visiva’, up to the seminal text of 1992 entitled ‘L'oggetto della raffigurazione’. By means of a philological reconstruction of the publications in which Anceschi insisted on these themes, the aim is to investigate how the graphic designer's point of view interprets concepts proper to drawing such as schematisation or representation, and how these themes can inform the theoretical debate on graphic design.

References

Anceschi, G. (1966). Schematische Darstellungen für didaktische Ausstellungen. Tesi di diploma in Comunicazione visiva, relatore A. Moles, correlatori T. Maldonado, H. W. Kapitzki. Hochschule für gestaltung di Ulm.

Anceschi, G. (1981). Progettazione visiva: convenzioni e procedimenti di rappresentazione. Bologna: Edizioni Officina Immagine.

Anceschi, G. (1992). L’oggetto della raffigurazione. Milano: Etaslibri.

Anceschi, G. (2009). Maldonado semiotico della conoscenza. In E|C, n. 3-4, pp. 207-213. <http://www.ec-aiss.it/monografici/3_il_discorso_del_design/18_anceschi.pdf> (consultato il 12 febbraio 2025).

Anzilotti, C., Napolitani, G. (2014). Quando gli scienziati cercano di essere grafici. In Progetto Grafico, n. 25, pp. 41-49.

Bistagnino, E. (2018). Il Disegno nella scuola di Ulm. Milano: Francoangeli.

Bagnato, V. P., Maiorano, A. C. (2022). Il rapporto design-disegno nei piccoli artefatti. Pratiche, riflessioni e dinamiche di rappresentazione per le maniglie d’autore. In Disegno, n. 11, pp. 55-60.

Bertin, J. (1967). Sémiologie graphique: Les diagrammes, les réseaux, les cartes. Parigi: Gauthier-Villars.

Bertoline, G. R. (1998). Visual Science: an Emerging Discipline. In Journal for Geometry and Graphics, Vol. 2, n. 2, pp. 181-187.

Bonsiepe, G. (1965). Education for visual design. In Journal of the Ulm School for Design, 12-13, pp. 17-24.

Bruni, R. (2014). Immaginare le piante. La relazione tra botanica e rappresentazione seriale. In Progetto Grafico, 25, pp. 33-40.

Burgio, V. (2021). Rumore visivo. Semiotica e critica dell’infografica. Milano: Mimesis.

Burgio, V., Raffaetà, R. (2024). Organizing Microbial Diversity and Interspecies Relations through Diagrams: Trees, Maps, and the Visual Semiotics of the Living. In Biosemiotics, n. 17, pp. 817-844.

Calabrese, O. (1981). Una posologia progettuale. In Rassegna, n. 6, pp. 22-25.

Calabrese, O. (1985). La macchina della pittura. Roma-Bari: Laterza.

Cardona, G. R. (1981). Antropologia della scrittura. Torino: Loescher.

Cicalò, E. (2020). Exploring Graphic Science. In E. Cicalò (Ed.). Proceedings of the 2nd International and Interdisciplinary Conference on Image and Imagination. Alghero, 4-5 luglio 2019, pp. 3-14. Svizzera: Springer.

De Fusco, R. (2005). Semiotica per il design. Milano: Franco Angeli.

Eco, U. (1975). Chi ha paura del cannocchiale?. In Op. Cit., n. 32, pp. 5-32.

Eco, U. (1997). Kant e l’ornitorinco. Milano: La nave di Teseo.

Eshes, S. H. (1977). A semiotic approach to communication design. In The Canadian Journal of Research in Semiotics, vol. 4, n. 3, pp. 51-77.

Genette, G. (1987). Seuils. Parigi: Seuil.

Hamilton, E. A. (1970). Graphic Design for the Computer Age; Visual Communication for all Media. Stati Uniti: Van Nostrand Reinhold Company.

Herdeg, W. (1974a). L’artiste au service de la science. Zurigo: The Graphis Press.

Herdeg, W. (1974b). Graphis diagrams: the graphic visualization of abstract data. Zurigo: The Graphis Press.

Lancia, A. (2023). Un tentativo rivoluzionario.“Grafica: rivista di teoria storia e metodologia”: la prima rivista dentro la superficie. Tesi di laurea in Design del prodotto, relatrice prof.ssa Fiorella Bulegato. Università Iuav di Venezia.

Lindekens, R. (1976). Essai De Semiotique Visuelle: Le Photographique, Le Filmique, Le Graphique. Paris: Editions Klincksieck.

Linneo, C. (1735). Systema Naturae, sive, Regna Tria Naturae systematice proposita per classes, ordines, genera, & species. Rotterdam: Theodorum Haak.

Linneo, C. (1753). Species Plantarum. Exhibentes plantas rite cognitas, ad genera relatas, cum differentiis specificis, nominibus trivialibus, synonymis selectis, locis natalibus, secundum systema sexuale digestas. Berlino: Imprensis Laurentius Salvius.

Lockwood, A. (1969). Diagrams: a visual survey of graphs, maps, charts and diagrams for the graphic designer. Londra: Studio Vista.

Lussu, G. (1991). La grafica è scrittura. In Linea Grafica, n. 6, pp. 14-19.

Maldonado (1959). Communication and Semiotics, In Journal of the Ulm School for Design, n. 5, pp. 70-76.

Maldonado, T. (1974). Appunti sull’iconicità. In T. Maldonado (a cura di). Avanguardia e razionalità: articoli, saggi, pamphlets 1946-1974, pp. 254-297. Torino: Einaudi.

Maldonado, T. (1992). Reale e virtuale. Milano: Feltrinelli.

Maldonado, T. (2018). Conversazione sul Disegno con Tomás Maldonado. In E. Bistagnino (a cura di). Il Disegno nella scuola di Ulm, pp. 87-89. Milano: Francoangeli.

Manchia, V., Zingale, S. (2024). Variazioni della scrittura. Visualità della scrittura e scritture visuali, In Ocula, n. 30, pp. 5-20.

Massironi, M. (1982). Vedere con il disegno: aspetti tecnici, cognitivi, comunicativi. Padova: Muzzio.

Massironi, M. (1986). Il problema del contesto nella comunicazione grafica. In Grafica, n. 1, pp. 12-20.

Massironi, M. (1988). L’immagine delle parole. Testo scritto e problemi cognitivi. In Grafica, n. 5, pp. 3-10.

Massironi, M. (1990). Mostrare il non visto. Le figure della scienza. In Grafica, n. 9, pp. 13-24.

Mattozzi, A. (2024). Una lunga e discontinua storia. Tre episodi dalla storia delle relazioni semiotica-design e alcune riflessioni per la sua storiografia. In AIS/Design Journal, vol. 11, n. 20, pp. 51-71.

Menchetelli, V. (2022). Rappresentare l’irrappresentabile, vedere l’invisibile. Breve storia disegnata del pensiero scientifico eretico. In AND, Vol. 41, n.1, pp. 112-117.

Menchetelli, V. (2024). Forma immagine, pratiche dello sguardo. Alghero: PUBLICA.

Mitchell, W. J. T. (2015). Image Science. Iconology, Visual Culture, and Media Aesthetics. Chicago: University of Chicago Press.

Moles. A. (1962). Products: Their Structural and Functional Complexity. In Journal of the Ulm School for Design, n. 6, pp. 4-12.

Moles, A. (1972a). Teoria informazionale dello schema. In Versus, n. 2, pp. 29-37.

Moles. A. (1972b). Théorie des objets. Parigi: Éditions universitaires.

Morris, C. W. (1938). Foundations of the Theory of Signs. In O. Neurath (Eds.). International Encyclopedia of Unified Science, vol. 2, n. 1, pp. 1-59. Chicago: University of Chicago Press.

Perondi, L. (2012). Sinsemia. Viterbo: Stampa Alternativa & Graffiti.

Riccini, R. (2022). Disegno/Design: figurazione configurazione interazione. In Diségno, n. 11, pp. 105-110.

Suzuki, K. (2002). Activities of the Japan society for graphic science - research and education. In Journal for Geometry and Graphics, Vol. 2, n. 6, pp. 221-229.

Zillmann, D. (1965). Test der Validität der semantischen Aspektanalyse. Ulm-Zurigo: HfG-Institut für Kommunikationsforschung.

Zoppè, M. (2014). Comunicare l’invisibile. La rappresentazione visiva dei concetti biofisici. In Progetto Grafico, n. 25, pp. 50-55.

Published

2025-06-30

How to Cite

[1]
A. Lancia, “Giovanni Anceschi and the Theory of Schematic Representation. Drawing as a Graphic Language”, diségno, no. 16, pp. 69–76, Jun. 2025.